Historia sklepów internetowych

Chociaż trudno w to uwierzyć, historia ecommerce sięga początków lat osiemdziesiątych. Wszystko za sprawą intensywnego rozwoju Internetu. Błyskawiczna wymiana danych stanowiła pierwszy krok w kierunku zawierania transakcji drogą online. Najpierw realizacja zamówień była możliwa tylko i wyłącznie w obrębie danej firmy. System, o skróconej z języka angielskiego nazwie EDI, pozwalał na ustalenie takich faktów, jak wybór towaru oraz termin i miejsce dostawy. Po pewnym czasie sklepy zaczęły gromadzić dodatkowe informacje na temat płatności. Prawdziwą rewolucją w handlu elektronicznym okazało się zastosowanie kodu HTML i XML, a także połączenie skryptów z bazami danych za pomocą języka PHP. Nowe rozwiązania ułatwiły zakupy osobom, które nie miały dotychczas bezpośredniego kontaktu z firmą. Już w latach dziewięćdziesiątych ludzie bez problemu zamawiali towar, siedząc przed komputerami w domach albo w kafejkach internetowych. Wkrótce coraz więcej firm zaczęło budować własne sklepy www. Biznesmeni dostrzegli ogromny potencjał w sprzedaży drogą online. W Polsce pierwszy sklep internetowy założono tuż przed tym, jak świat wkroczył w dwudziesty pierwszy wiek. Oczywiście początki polskiej sieci www były dość trudne. Bezpieczeństwo zawieranych transakcji pozostawiało wiele do życzenia. Prace nad ochroną danych osobowych trwały kilka lat. Współczesne butiki, księgarnie czy markety online są całkowicie bezpieczne. Odpowiednie programowanie utrudnia hakerom kradzież informacji. Pośrednicy, biorący udział w płatnościach, przechowują pieniądze klientów tak długo, aż towar trafi do rąk zamawiającego.